Centrum Rozwoju Edukacji i Kompetencji INVESIS zajmuje się organizacją warsztatów dla przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych oraz szkół średnich.
Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia szeroko pojętej profilaktyki uzależnień, przemocy, cyberprzemocy, a także komunikacji interpersonalnej, tolerancji, treningu uważności.
Programy profilaktyczne zostały oparte na profilaktyce pierwszorzędowej
w której największy nacisk położony jest na czynniki chroniące i promujące zdrowy styl życia. Rozwinięta i dobrze realizowana profilaktyka społeczna powinna redukować przypadki niedostosowania społecznego, patologii społecznej oraz uprzedzać stany zagrożenia moralnego, zdrowotnego, kulturalnego, społecznego.
Warsztaty dostosowane są do specyfiki danego środowiska szkolnego.
W naszych działaniach stawiamy na jakość i skuteczność. Wykorzystujemy nowoczesne, sprawdzone techniki i rozwiązania. Indywidualne podejście do każdego realizowanego warsztatu jest dla nas priorytetem. Nasi Trenerzy prowadzą warsztaty i szkolenia w interaktywnej formie, która angażuje uczestników i zapewnia maksymalną efektywność nabywania przekazywanej wiedzy i umiejętności.
Zagadnienia, które poruszamy na warsztatach dotyczą:
- wprowadzenia w świat ucznia wartości i norm, tak aby dzięki nim potrafił podejmować w życiu trafne wybory
- wypracowania metod wzajemnej komunikacji interpersonalnej
- nabycia umiejętności, które pozwolą na lepsze radzenie sobie w trudnych sytuacjach
- kształtowania kompetencji i umiejętności w zakresie budowania postaw prospołecznych
- wiedzy z zakresu profilaktyki uzależnień od substancji psychoaktywnych
- życia w zdrowiu fizycznym i psychicznym, w oparciu o wiarę we własne możliwości
- skutków zachowań ryzykownych, w tym także przemocy i agresji zarówno słownej jak i fizycznej, tak aby uczeń mógł podejmować racjonalne wybory i zmieniać niewłaściwe postawy i zachowania
- ukazywania alternatywnych form spędzania wolnego czasu
Metody prowadzenia warsztatów
W trakcie realizacji warsztatów wykorzystujemy różnorodne metody, przede wszystkim metody aktywizujące, tak aby uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach i dzięki temu efektywnie przyswajali przekazywane informacje.
- drama – odgrywanie scenek na wybrane tematy tak, umożliwić przeżycie sytuacji mogących się wydarzyć w rzeczywistości
- rysunek – jako formę ekspresji, która umożliwi uczniom uzewnętrznianie własnych przeżyć, doświadczeń, emocji oraz wiedzy o otaczającym świecie
- dyskusja – wymiana poglądów, dzielenie się doświadczeniami oraz wspólna praca nad problemem
- „burza mózgów”, której ma na celu opracowanie listy pomysłów na rozwiązanie określonego problemu
- krótkie opowiadania – polega ona na opowiadaniu o sytuacjach życiowych prawdziwych lub też wymyślonych, aby na przykładzie przeżyć bohaterów omówić dany problem
- gry i zabawy jako urozmaicenie zajęć
- praca w małych grupach
Tematyka programów profilaktycznych
- Przeciwdziałanie mowie nienawiści poprzez edukacje o prawach człowieka
- Codzienność i wirtualna rzeczywistość – relacje bez hejtu i mowy nienawiści
- Fonoholizm oraz budowanie relacji w obliczu nowych technologii
- Profilaktyka zachowań agresywnych i przemocowych
- Profilaktyka zagrożeń związanych z użytkowaniem Internetu – siecioholizm, cyberprzemoc
- Agresja, autoagresja i autodestrukcja wśród młodzieży
- Papierosy i e-papierosy
- Profilaktyka uzależnień od substancji psychoaktywnych – dopalacze, narkotyki, alkohol
- Profilaktyka uzależnień behawioralnych – oblicza hazardu
- Profilaktyka zachowań ryzykownych oraz problemów związanych ze sferą seksualności
- Stres i zaburzenia depresyjne wśród młodzieży
- Komunikacja, wyznaczanie celów, konstruktywne rozwiązywanie konfliktów i kształtowanie własnej tożsamości
- Rozwój kompetencji społecznych – rozwój dojrzałych wartości, umiejętność współpracy, szacunek dla innych, przezwyciężanie uprzedzeń, nauka kompromisu
- Tolerancja – wartość różnorodności
- Trening uważności mindfulness